Earth Yoga: Η γιόγκα του φθινοπώρου επικεντρώνεται στο στοιχείο Γη

Συμφωνούμε όλοι ότι το αυτό το καλοκαίρι ήταν διαφορετικό! Αλλαγές συμβαίνουν γύρω μας σε σχέση με τον ιό και όλα δείχνουν πως ήρθε για να μείνει. Πρέπει να δούμε πως θα ζήσουμε με αυτόν και σε σχέση με αυτόν ενώ προβληματιζόμαστε για το νέο “φυσιολογικό” και πως θα οικοδομήσουμε έναν πιο υγιεινό και βιώσιμο τρόπο ζωής.

Φυσικά έχω ανησυχία για την υγεία των δικών μου ανθρώπων και τη δική μου. Ωστόσο αν κάτι μου φέρνει ισορροπία είναι η συστηματική πρακτική με τη γιόγκα και το διάβασμα.

Τα πέντε στοιχεία (νερό, φωτιά, αέρας, μέταλλο και γη) σε συνάρτηση με τη γιόγκα έχουν μια θέση στο σώμα μας όσο και στο σύμπαν. Ο νόμος των πέντε στοιχείων υπαγορεύει την ύπαρξη μιας πέμπτης σεζόν γνωστής ως τέλη του καλοκαιριού, που σχετίζεται με το στοιχείο της Γης.

Η ενσωμάτωση τους (σε συνδυασμό με τη γιόγκα) στη ζωή μας είναι σημαντική σε επίπεδο wellbeing. Αυτά και άλλα, που θα σου πω, διάβασα σε βιβλία το καλοκαίρι.

Τα στοιχεία αποτελούν τη βάση για τα πάντα και ειδικά για το σώμα ενώ οι εποχές (η ώρα της μέρας, το φαγητό, οι δραστηριότητες, ο τρόπος που ασκείς τη γιόγκα) έχουν άμεση σχέση με αυτά.

Αυτό που κατάλαβα από όσα διάβασα είναι ότι τα προσωπικά μας προβλήματα σχετίζονται επίσης με αυτά. Αν μάθεις να τα αναγνωρίζεις μπορείς να προλάβεις και τις ανισορροπίες.

Στοιχείο της Γης 

Οι μέρες -σε σχέση με το καλοκαίρι- μικραίνουν και προετοιμαζόμαστε για τη νέα φάση Γιν. Υπάρχει μια ιδιαίτερη φάση Γιν που ονομάζεται τέλος καλοκαιριού και μπορεί να παραταθεί μέχρι τον Οκτώβριο.

Το θέμα με τα πέντε στοιχεία είναι ατελείωτο και θα παρουσιάσω κάποιες βασικές αρχές για να διαβάσεις με τη σειρά σου περισσότερα.

Από τη σπορά στο θέρος

Το τέλος του καλοκαιριού έχει διαφορετική ονομασία σε διαφορετικές χώρες του κόσμου. Στα κινέζικα που προσπαθώ να μάθω, βρήκα ότι η σεζόν αυτή ονομάζεται «Η παλιά τίγρη του φθινοπώρου» (Qiu Lao Hu 秋老虎).

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο καιρός είναι απρόβλεπτος, οι μέρες ζεστές ή υγρές και τις νύχτες η θερμοκρασία πέφτει.

Έτσι, προκύπτει ο συσχετισμός με τη Μητέρα Γη που μας δίνει μια τελευταία έκρηξη δύναμης και χρωμάτων πριν τη συγκομιδή.

Στο επίκεντρο αυτής της μεταβαλλόμενης περιόδου η Γη μας υπενθυμίζει να εμπιστευόμαστε και να φροντίζουμε τον εαυτό μας. Οι ασκήσεις της γιόγκα και η διατροφή με έμφαση την ισορροπία του στομάχου και της σπλήνας εξισορροπούν τα πέντε στοιχεία.

Η ενέργεια της Γης και η γιόγκικη φιλοσοφία 

Η ενέργεια της Γήινης φάσης αντιπροσωπεύει σταθερότητα, βαρύτητα και σύνδεση με τις ρίζες μας. Για να διοχετεύσεις το στοιχείο της Γης, δοκίμασε εκπνοές και στάσεις στο κάτω μέρος του σώματος (τα πόδια συνδέονται με τη γη οπότε δίνεις έμφαση στα σημεία από τη μέση και κάτω).

Απόλαυσε στο σπίτι στιγμές ηρεμίας και δοκίμασε τον διαλογισμό.

Ο γιόγκικος τρόπος σκέψης αναγνωρίζει ότι πρέπει να ενεργούμε σύμφωνα με το περιβάλλον και για αυτό μέσω των πέντε στοιχείων προσπαθούμε να δράσουμε με τρόπο που το υποστηρίζει.

Γιόγκα πρακτική για τον Σεπτέμβριο

Αρκετές γυναίκες προσαρμόζονται πιο εύκολα από την ψυχρή φάση Γιν του Χειμώνα στη θερμότερη φάση Γιανγκ της Άνοιξης και του Καλοκαιριού. Η μετάβαση από το θερμό καλοκαίρι στο φθινόπωρο μπορεί να επηρεάσει το πεπτικό και το ανοσοποιητικό.

Με δεδομένες τις συνθήκες της πανδημίας ο Σεπτέμβρης είναι ένας σημαντικός μήνας για να προετοιμάσεις το σώμα και το μυαλό σου ώστε να έχεις μια ομαλή μετάβαση με τις αντίστοιχες πρακτικές της γιόγκα.

Πρακτική για τη Σπλήνα και το Στομάχι

Στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική η σπλήνα είναι ένα πολύ σημαντικό όργανο που επηρεάζει το ανοσοποιητικό και την πέψη. Από άποψη ενέργειας είναι σημείο σταθερότητας και ψυχικής αρμονίας.

Η κακή διατροφή, το υπερβολικό άγχος, η υπερφαγία και η αμφιβολία για την αξία μας αποδυναμώνει τη σπλήνα και μας οδηγεί σε πεπτικά προβλήματα, προκλήσεις διαχείρισης βάρους, κόπωση, πόνους στις αρθρώσεις και πολλά άλλα. Το πιο σημαντικό στις μέρες μας είναι ότι καταπολεμά τις λοιμώξεις.

Η σπλήνα και το στομάχι επηρεάζονται από τη συναισθηματική δόνηση της ανησυχίας και του στρες. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί σε αδυναμία λήψης αποφάσεων και σε μια συναισθηματική αστάθεια.

Η ανησυχία είναι μια τεράστια σπατάλη ενέργειας και επιδεινώνεται με την τάση που έχουμε κυρίως οι γυναίκες να υπεραναλύουμε τις καταστάσεις. Συγκράτησα μέσα από τα βιβλία κάτι σχετικό “Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, το να βασανιζόμαστε είναι προαιρετικό”.

Οι Κινέζοι υποστηρίζουν ότι αν φροντίσεις για την υγεία της σπλήνας σου θα σε επιβραβεύσει και θα υποστηρίξει το ανοσοποιητικό σου.

Στο βιβλίο “Late Summer Yoga” θα βρεις εικόνες με άσανα, ώστε να μπορείς να εξασκηθείς με αυτοπεποίθηση, γνωρίζοντας αν η ευθυγράμμιση σου είναι σωστή ή χρειάζεται διόρθωση.

Αυτές οι ασκήσεις γιόγκα ενεργοποιούν τα ενεργειακά κανάλια (τσάκρα) του στομάχου και της σπλήνας. Όταν αυτά τα όργανα βρίσκονται σε ισορροπία έχεις σωματικά και ψυχολογικά οφέλη.

Στο τέλος του καλοκαιριού, το στοιχείο της Γης είναι ισχυρότερο επομένως η ενεργοποίηση των μεσημβρινών (ενεργειακά κανάλια) σε ενθαρρύνει να αισθάνεσαι υγιής και γειωμένη.

Τρως αυτό που αισθάνεσαι σωστό

Μόλις το στομάχι αφομοιώσει την τροφή η σπλήνα μετατρέπει τα χρήσιμα στοιχεία σε ενέργεια (Qi) και μεταφέρει την ουσία της τροφής σε ολόκληρο το σώμα.

Προβληματική πεπτική λειτουργία έχει ως αποτέλεσμα δυσπεψία, κακή χώνεψη και φούσκωμα.

Καθώς μαθαίνεις να γνωρίζεις το σώμα σου, καταλαβαίνεις ότι πρέπει να τρως αυτό που αισθάνεσαι σωστό. Σε μια κουλτούρα που χρησιμοποιεί την κατανάλωση φαγητού ως ψυχαγωγία και κοινωνική συναναστροφή, η αλλαγή απαιτεί εκπαίδευση. Τοπικά και βιολογικά καλλιεργημένα προϊόντα ωφελούν εμάς και το περιβάλλον.

Κατά τη διάρκεια αυτής της εποχής, απαιτείται σχολαστικό μάσημα των τροφών. Αναζήτησε τρόφιμα που είναι κίτρινα και πορτοκαλί, στρογγυλά, γλυκά όπως η κολοκύθα, το καλαμπόκι και η γλυκοπατάτα. Τα τρόφιμα αυτά είναι καλό να καταναλώνονται φρέσκα, ελαφρώς σωταρισμένα ή βραστά. Συμπεριέλαβε στα γεύματα δημητριακά με φυσική γλυκύτητα όπως το κινόα και το κεχρί.

Κατανάλωσε ελαφρώς γλυκά φρούτα όπως το καρπούζι και το πεπόνι. Προτίμησε απλές τροφές χωρίς πολύπλοκους συνδυασμούς. Επίλεξε φρούτα όπως ροδάκινα, κεράσια, μήλα, βερίκοκα, πορτοκάλια και δαμάσκηνα.

Στα “καλά” λαχανικά περιλαμβάνονται το αγγούρι, τα κολοκυθάκια, καθώς δεν είναι πολύ γλυκά.

Λεμόνια, λάχανο, ρεβίθια, πράσινα φασόλια, μπιζέλια, στο τέλος του μήνα ενσωματώνονται με πιο ζεστά φαγητά και συνδυάζονται με τζίντζερ, μάραθο και σπόρους μουστάρδας.

Γενικότερα προτεινόμενες τροφές: ξηροί καρποί, φασόλια, λαχανικά, πλιγούρι, βρώμη.

Μπορεί να ακούγεται δύσκολο αλλά βήμα βήμα μεταμόρφωσα τις συνήθειες μου και είμαι ευγνώμων για αυτό.

Αυτή η αλλαγή μέσα μου με ενέπνευσε να εμβαθύνω και να μάθω περισσότερα για τη διατροφή, τη σημασία της καθημερινής ρουτίνας, τη μείωση του στρες και της συστηματικής άσκησης.

YOGA at Ηome

YOGA at Ηome

Η Ιωάννα πρόσφατα δημιούργησε το YOGA at Home, ένα προσωπικό ιστολόγιο, με σκοπό να ενθαρρύνει κι άλλες γυναίκες να ξεκινήσουν γιόγκα στο σπίτι με τη βοήθεια διαδικτυακού δασκάλου. Το 2015 έκανε ολοκληρωτική στροφή και ξεκίνησε να αναζητά τρόπους που θα μειώσουν το εργασιακό στρες και θα την οδηγήσουν σε έναν νέο τρόπο σκέψης. Διαθέτει συγγραφικό έργο σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Υπουργείο Παιδείας) ενώ η εμπειρία και τα επαγγελματικά της ταξίδια στην Ασία της δημιούργησαν την ανάγκη να εξερευνήσει περισσότερο τη φιλοσοφία της Ανατολής. Έχει πιστοποιηθεί ως Εκπαιδεύτρια Σεμιναρίων Ενηλίκων και με το Coaching Υγείας και Ευεξίας. Πιστεύει στη δια βίου μάθηση και συνεχίζει τις σπουδές σε θέματα ευεξίας και coaching.

Σίγουρα θα προτιμήσεις...