Γιατί χρειάζεσαι κάτι παραπάνω από Dalgona Coffee, Netflix και ζυμωτό ψωμί… και πως να αποκτήσεις κίνητρο | Δρ. Τάλι Σάροτ

Εμπνεύστηκα το παρακάτω άρθρο από την ομιλία της Δρ. Τάλι Σάροτ στην TEDx σχετικά με τα κίνητρα που αναζητάμε για να αλλάξουμε συμπεριφορά. Η Tali Sharot είναι αναγνωρισμένη νευροεπιστήμονας στο University College του Λονδίνου και διευθύντρια του Affective Brain Lab.

Τι έψαξαν οι Έλληνες στο διαδίκτυο το 2020

Αν έτυχε να διαβάσεις το σχετικό άρθρο θα καταλάβεις πως προήλθε ο τίτλος.

Αν όχι, σε ενημερώνω ότι μεταξύ των πιο δημοφιλών κλικ στη μηχανή αναζήτησης της Google για το 2020 περιλαμβάνονται ο καφές Dalgona (ο καφές της καραντίνας) και το πως να φτιάξεις σπιτικό ψωμί.

Το Netflix από την άλλη μεριά ήρθε για να μείνει οπότε δικαιολογημένα παίρνει τη θέση που του αξίζει στο subject line.

Ανεξάρτητα από αυτές τις ανησυχίες έχω μια άλλη ιδέα.

Τώρα που μένουμε στο σπίτι είναι μια καλή ευκαιρία για εσωτερική ενδοσκόπηση και γυμναστική.

Διαφοροποίησε τον τρόπο σκέψης μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης ευεξίας και υγιεινού τρόπου ζωής που ξεκινάει από μέσα προς τα έξω.

Στρουθοκαμηλισμός και τάση “μάχης ή φυγής”

Αν κάτι σε τρομάζει, τείνεις να κλείνεις τα αυτιά και προσπαθείς να μην το σκέφτεσαι.

Στο βιβλίο “Διαχείριση του Στρες” των Deepak Chopra και David Simon υπογραμμίζεται ότι οι σημερινοί άνθρωποι έχουν την ίδια αντίδραση “μάχης ή φυγής” για τα περισσότερα θέματα που τους απασχολούν.

Μετάφραση; Η διάκριση του φόβου από την πραγματική απειλή έχει ριζωθεί βαθιά μέσα σου και σε συντροφεύει σε όλες τις ενέργειες.

Πόσο μάλλον σε περιόδους έντονης αποσταθεροποίησης όπως είναι η φάση που διανύουμε το άγχος και η αβεβαιότητα παίρνουν ανησυχητικές διαστάσεις.

Πως να παρακινήσεις τον εαυτό σου να αλλάξει συμπεριφορά

Η Δρ. Σάροτ μοιράζεται μια νέα έρευνα η οποία αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι αλλάζουν συμπεριφορά αν ακολουθήσουν τον τρόπο που λειτουργεί ο εγκέφαλός τους.

Επίσης, προειδοποιήσεις και απειλές όπως για παράδειγμα οι εκστρατείες υγείας κατά του καπνίσματος έχουν αντίθετα αποτελέσματα και περιορισμένο αντίκτυπο.

Τι να κάνεις για να πείσεις τον εαυτό σου να αλλάξει τρόπο σκέψης;

Αρχικά, αναρωτήσου 3 βασικά στοιχεία που σχετίζονται με την αλλαγή συμπεριφοράς και του νέου τρόπου σκέψης:

  1. Είμαι έτοιμη για την αλλαγή;
  2. Αντιμετωπίζω εμπόδια που με δυσκολεύουν να αλλάξω;
  3. Υπάρχει κάτι που με φοβίζει ότι θα με κάνει να επιστρέψω σε μια προηγούμενη, λανθασμένη συμπεριφορά;

Βήμα 1ο: Αφορά το στάδιο προετοιμασίας γνωστό ως “προκαταρκτικός προβληματισμός”. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πολλά άτομα σε αυτό το στάδιο δεν γνωρίζουν ή δεν έχουν επίγνωση των προβλημάτων τους.

H Δρ. Σάροτ το συσχετίζει με κοινωνικά κίνητρα. Είμαστε κοινωνικά όντα και νοιαζόμαστε τι κάνουν οι άλλοι και θέλουμε να κάνουμε το ίδιο ή και καλύτερα.

Όταν ξεκίνησα την πρακτική της γιόγκα στο σπίτι μου άρεσε να παρακολουθώ άλλα άτομα που έκαναν το ίδιο και έπαιρνα δύναμη. Τώρα καταλαβαίνω το γιατί.

Βήμα 2ο: Έχει να κάνει με το στάδιο της προετοιμασίας και της δράσης. Το 50% όσων επιθυμούν να αλλάξουν βρίσκονται, ήδη, πιο κοντά στο στόχο τους. Η δράση περιλαμβάνει τις πιο εμφανείς αλλαγές στη συμπεριφορά και απαιτεί δέσμευση χρόνου και ενέργειας.

Σύμφωνα με την Δρ. Σάροτ οι άνθρωποι προτιμούν τις άμεσες ανταμοιβές. Αυτό συμβαίνει όπως αναλύει γιατί προτιμάμε να λάβουμε κάτι τώρα από ό,τι στο μέλλον.

Σκέψου το αυτό! Αν σου πω, να διαλέξεις μεταξύ κάτι που θα σου δώσω αυτή τη στιγμή και κάτι που θα σου δώσω σε μια εβδομάδα, τι θα προτιμήσεις;

Τους πρώτους μήνες που ξεκίνησα να ασκούμαι με τη βοήθεια διαδικτυακού δασκάλου στο σπίτι δημιούργησα ένα πρόγραμμα επιβράβευσης. Κάθε φορά που πετύχαινα έναν μηνιαίο στόχο αντάμοιβα τον εαυτό μου με κάτι σχετικό. Για παράδειγμα, έπαιρνα ένα νέο prop.

Βήμα 3ο: Αυτό είναι, ίσως, και το δυσκολότερο στάδιο καθώς αφορά τη συντήρηση. Σκέψου πόσες δίαιτες αποτυγχάνουν ακριβώς σε αυτό το σημείο.

Η Δρ. Σάροτ αναφέρει πως η παρακολούθηση της προόδου και η βελτίωση της απόδοσης είναι σημαντική. Θα πρέπει να αναζητάς τα θετικά στοιχεία και να ενθαρρύνεις τον εαυτό σου τονίζοντας την πρόοδο σου, την αφοσίωση σου.

Σχετικά με αυτό τις προάλλες είδα στο διαδίκτυο ελληνική εταιρία παροχής ενέργειας που σε “ανταμείβει” με έκπτωση αν είσαι συνεπής στην πληρωμή του λογαριασμού. Τώρα ξέρω που βασίζεται.

Όσον αφορά εμένα, προτιμώ τις διαδικτυακές πλατφόρμες γιόγκα που σου παρέχουν tracking και έτσι βλέπεις συνοπτικά την απόδοσή σου. Ακόμη και κάποια yoga app σου εξασφαλίζουν αυτό το χαρακτηριστικό.

Αν θέλεις κάτι πιο απλό και πρακτικό, πάρε ένα χαρτί κατέγραψε μέρα και ημερομηνία για όλο το μήνα και σημείωνε με ένα τικ κάθε φορά που κάνεις γιόγκα.

Οι απαντήσεις που ψάχνεις βρίσκονται μέσα σου, και δεν αρκεί να θέλεις να τις βρεις αλλά και να ξέρεις πως και που θα τις αναζητήσεις.

Είσαι έτοιμη για την αλλαγή;

Avatar

YOGA at Ηome

Namaste! Είμαι η Ιωάννα και πιστεύω στη δύναμη που κρύβεις μέσα σου. Είμαι πιστοποιημένη Holistic Coach και εκπαιδεύτρια σεμιναρίων ενηλίκων. Εστιάζω το ενδιαφέρον μου στη σχέση μυαλού-σώματος βάση της νευροεπιστήμης και της κινεζικής φιλοσοφίας. Εξερευνώ εδώ και μήνες τη βίγκαν διατροφή, το qigong και κάνω διαλογισμό. Εφαρμόζοντας στην καθημερινότητα όλα τα παραπάνω έχω μάθει πως η άσκηση, η διατροφή και η θετική στάση αποδίδουν σε όλους τους τομείς. Δημιούργησα, εδώ και ένα χρόνο, το 𝗬𝗢𝗚𝗔 𝗮𝘁 𝗛𝗼𝗺𝗲 με σκοπό να ενθαρρύνω και άλλες γυναίκες να ξεκινήσουν γιόγκα στο σπίτι με τη βοήθεια διαδικτυακού δασκάλου. Το 2015 έκανα ολοκληρωτική στροφή και ξεκίνησα να αναζητώ τρόπους που θα μειώσουν το εργασιακό στρες και θα με οδηγήσουν σε έναν νέο τρόπο σκέψης. Διαθέτω συγγραφικό έργο σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Υπουργείο Παιδείας) ενώ η εμπειρία και τα μακροχρόνια επαγγελματικά μου ταξίδια στην Ασία μου δημιούργησαν την ανάγκη να εξερευνήσω περισσότερο τη φιλοσοφία της Ανατολής.

Σίγουρα θα προτιμήσεις...